Bartek Kieblesz, pilot śmigłowcowy wysokiej klasy, z którym kilkakrotnie miałem okazję latać wykonując m.in. loty na foto popełnił podręcznik, który bez wątpienia zapełni lukę na polskim rynku wydawniczym. Książkę, która jest do nabycia na stronie „Dla pilota” gorąco polecam. A poniżej informacja o książce i autorze z serwisu „Dla pilota”:
„W literaturze Polskiej, z której mogą skorzystać piloci śmigłowców, występują pozycje naukowo-techniczne, albumowe, słownikowe lub opowiadania. Od wielu lat brakowało podręcznika obejmującego tematykę wykonywania lotów śmigłowcami w sposób naukowo-praktyczny. Podręcznik pilota śmigłowcowego najlepiej sprawdzi się dla kandydatów przygotowujących się do prywatnego wykonywania lotów śmigłowcami, ale może być także cennym wsparciem kandydatów na pilotów zawodowych i instruktorów. Podczas gdy szkolenia pilotów śmigłowców opierają się głównie o materiały przygotowywane przez ośrodki szkoleń lotniczych, instrukcje użytkowania w locie, autorskie prezentacje oraz przekazywanie przez instruktorów doświadczeń własnych i kolegów, niniejszy podręcznik może stanowić praktyczną pomoc instruktorską w nauczaniu kandydatów. Niniejszy podręcznik szczegółowo omawia aerodynamikę i budowę śmigłowców w odniesieniu do praktyki sterowania lotem i manewrowania. Znajdują się tu także wyjaśnienia dotyczące osiągów, sytuacji normalnych i awaryjnych, bezpieczeństwa, aspektów operacyjnych i podejmowania decyzji lotniczych, z licznymi odniesieniami do instrukcji użytkowania w locie. Tematy takie jak pogoda, nawigacja, prawo lotnicze, łączność zostały szeroko opisane w dostępnej literaturze polskiej, dotyczącej lotnictwa samolotowego lub szybowcowego. Jednym z problemów lotnictwa śmigłowcowego jest brak jednolitej terminologii w języku polskim. W przypadku wielu istotnych pojęć wyjaśnianych w podręczniku stosuje się więc także słownictwo angielskie, co powinno pomóc czytelnikom w zapoznawaniu się z szeroko już stosowanym anglojęzycznym przekazem w lotnictwie. Niniejszy podręcznik został opracowany w głównej mierze na podstawie przekładu podręcznika „Helicopter Pilot Handbook” wydanego przez Federalną Administrację Lotnictwa (FAA) Departamentu Transportu Stanów Zjednoczonych w roku 2019, w połączeniu z wybiórczym przekładem innych pozycji wydawanych przez FAA. Aby ułatwić czytelnikom przyswajanie wiedzy w sposób jak najbardziej praktyczny, znajdziemy tu liczne nawiązania do instrukcji użytkowania w locie śmigłowców typu Robinson R44 w wersji Raven i i II. Powodem tego jest fakt, że zdecydowana większość cywilnych pilotów śmigłowcowych w czasach obecnych realizuje swoje pierwsze kroki w lataniu na typie śmigłowca R44, często na nim też poprzestając w swojej karierze.
Spis treści
O Autorze
Bartłomiej Kieblesz to absolwent Państwowej Akademii Nauk Stosowanych w Chełmie ze specjalnością inżynierii lotniczej oraz Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej ze specjalnością hydroklimatologii. Pilot turystyczny samolotowy i zawodowy śmigłowcowy z nalotem 6000 godzin na śmigłowcach typu R44, R66, AS355, AW109 i różnych wariantach typu AS350/EC130. Posiada 3500 godzin nalotu instruktorskiego oraz doświadczenie w różnego rodzaju operacjach specjalistycznych w Polsce i za granicą, w tym filmowych, przeciwpożarowych, naukowo-badawczych i transportowych z podwieszonym ładunkiem (HESLO). Kierownik Szkolenia Organizacji ATO, AOC i SPO Helipoland”.